zaterdag 14 juni 2008

Sociale Netwerken

Internet heeft veel informatie. Je gaat van site naar site. Je gaat van een site die aangeeft dat er andere sites zijn. Die sites bundelen op hun beurt ook weer andere sites.Lekker overzichtelijk zou je denken. Maar nee.In dit woud moet je een weg vinden. Sociaal netwerken zet mensen en meningen bij elkaar. De motivatie om dit te doen begint waarschijnlijk bij de interesse van het individu voor bepaalde onderwerpen. Het kan ook zijn uit nieuwsgierigheid of verlangen. Op zoek zijn naar een ander met dezelfde behoeftes. Dit brengt dus mensen bij elkaar. Heb ik geen problemen mee.Het is wel een ontwikkeling die nu twee kanten heeft. Was het eerst het aanbieden van producten door producenten of leveranciers op het net. Nu reageren consumenten op sociale sites hierop door elkaar te wijzen op prijs en kwaliteit.Ik kijk (thuis) om me heen en verbaas me over de jeugd die in grote getalen vrienden van elkaar worden op hyves of myspace maar zie ook dat er weer broertjes en zusjes komen van deze sites om de vrienden van elkaar af te snoepen. Allemaal heel mooi maar ik heb er niets mee. Een ander verhaal zijn de sites die meningen delen over bepaalde (o.a.wetenschappelijke) onderwerpen. Je kan je afvragen of stellingen die dan gedaan worden ook waar zjn. Kom ik toch weer bij Andrew Keen uit. In zijn boek de apenstaart cultuur (nog niet in onze collectie!?) geeft hij aan dat dit een valkuil is.Nu is Keen geen vriend van me maar ik kan hem wel volgen. Al eerder heb ik in mijn blog geschreven dat privacy voor mij een belangrijk ding is. Ik sta dan ook niet te springen om me bij een netwerk of community aan te melden.

Geen opmerkingen: