zondag 22 juni 2008

Slot ding 22. Bibliotheek 2.0 en de toekomst.

De eindstreep is in zicht. Hoewel ik wel besef dat er in dit verband waarschijnlijk geen einde is. Er zijn veel meer (Bibliotheek) 2.0 dingen. In de afgelopen weken heb ik veel gezien en geleerd. Er zaten dingen bij waarvan ik denk dat de bibliotheek er weinig mee kan. Maar ook dingen die wel van waarde kunnen zijn.
Hierbij moeten we denk ik steeds in het achterhoofd houden wat voor onze (toekomstige) klanten van belang kan zijn.De vraag is dan waar die klant zit. Achter zijn pc thuis gebruikmakend van onze digitale diensten of komt die nog in de bibliotheek en krijgt hij dan wat hij zoekt (niet zoeken maar vinden).Er zijn voor de bibliotheek twee mogelijkheden. Ten eerste web 2.0 (nuttige) mogelijkheden linken op onze site en ten tweede zorgen dat je als bibliotheek te vinden bent bij een web 2.0 applicatie.Kijk dan eerst dicht bij huis. Bijvoorbeeld de elo van het voortgezet onderwijs. Als dat het geval is dan werk je mee aan het aanbieden en delen van informatie. En daar gaat het dus voornamelijk om. Voor mezelf kan ik zeggen dat diverse 23 dingen echt leuk waren om te doen. Ik zal er in de toekomst zeker meer gebruik van gaan maken. Hierbij valt naast lastfm of songza (tip van mijn trainer) ook te denken aan kantoortoepassingen, instant messaging en flickr.
In het verlengde hiervan kunnen we in de vorm van mediaeducatie verschillende dingen als bibliotheek aanbieden. Vanaf het startschot op 9 april jl tot nu is er wel iets iets veranderd aan de manier waarop ik aankijk tegen de mogelijkheden van Internet. Mijn bureaublad (thuis) op de pc is veranderd. Rss zorgt er o.a voor dat ik de up to date die informatie krijg waar ik belang aan hecht. Tevens zie ik nu veel meer mogelijkheden die ik zeker verder ga bekijken en beoordelen op een meerwaarde.Bijvoorbeeld bibliotheek 20 Ning. Ten aanzien van mijn blog vind ik het jammer dat het nu stopt. Ik vraag me af wat ik er straks mee zal doen. Moet ik creatief mee omgaan.Het is jammer om er mee te stoppen maar ik ben ook geen Hyves, Myspace of Orkut type.Ik geef ook geen gehoor aan de oproep van You tube "broadcast yourself". Over creatief gesproken. Die creative zit om met Jouke`s woorden te eindigen "in de pocket".

Geen opmerkingen: